Selasa, 10 Julai 2012

Langkawi International Laksa Carnival (LILAC) 2012

Karnival Laksa Antarabangsa Langkawi yang pertama (LILAC) pada 25 - 27 Mei 2012 bertempat di Laman Padi, Langkawi. Laman Padi telah dipilih sebagai lokasi untuk acara ini kerana kedudukannya yang unik sebagai pusat pameran paling komprehensif yang memaparkan artifak, gambar-gambar serta alat tradisional bagi poses penanaman padi yang sebenar. Selain itu juga, lokasi Laman Padi yang hanya 10 minit dari lapangan terbang dan juga kedudukannya yang hampir dengan pantai utama di pulau ini, menjadikan ia lokasi yang terbaik untuk penganjuran LILAC.


                       Demo masakan semasa Majlis Pelancaran LILAC 2012 pada 24 April yang lalu.

                 Tan Sri Khalid (CEO LADA) turut sama dalam demo masakan laksa.


LILAC  dihoskan oleh Chef Wan, yang telah digelar sebagai Duta Makanan Malaysia yang kreatif dan bersemangat dalam memperkenalkan seni masakan Masakan Malaysia ke seluruh dunia. Dengan pengalaman lebih 25 tahun, beliau juga menjadi ketua hakim bagi pertandingan yang diadakan sepanjang karnival berlangsung bersama-sama dengan chef selebriti tempatan yang lain.

Antara pengisian utama LILAC 2012 ini termasuklah 'Pertandingan Membuat Laksa', Pertandingan Masakan Antara Sekolah ', dan' Pertandingan Makan Laksa '. Borang Pertandingan Membuat Laksa akan dibuka secara ‘online’ di laman web rasmi LILAC iaitu www.lilac.com.my bermula 25 April 2012 dan terbuka kepada semua warganegara Malaysia. Peserta untuk pertandingan ini perlu mengemukakan resipi laksa terbaik mereka, video pendek mereka memasak hidangan laksa, dan gambar diri mereka sendiri dengan laksa yang sudah dimasak. 30 resipi yang terbaik akan dipaparkan di tapak karnival, dan akan dimasukkan ke dalam 'Buku Masakan Laksa', yang akan diterbitkan oleh LADA. Pemenang pertandingan itu kemudiannya akan diisytiharkan pada hari terakhir karnival dan akan menerima RM10, 000 tunai, sebuah trofi, dan akan menjadi Duta Laksa bagi tahun 2012.

'Pertandingan Makan Laksa' akan dibuka kepada orang awam sepanjang 3 hari karnival berlangsung. Tiga pertandingan akan diadakan setiap hari, dengan hadiah wang tunai dan cenderahati LILAC untuk dimenangi.

"Laksa adalah makanan tempatan yang dikenali di Malaysia, dan hampir setiap negeri mempunyai laksa yang tersendiri yang membuatnya bertambah eksotik. Terdapat banyak kaedah bagi memasak laksa dan masing-masing mempunyai citarasa yang unik mengenainya, "kata Chef Wan. Apabila ditanya mengapa beliau telah memilih Laksa sebagai hidangan utama untuk karnival ini bukan makanan istimewa tempatan yang lain, beliau gembira menjawab, "Mengapa tidak? Berikan saya satu hidangan yang paling terkenal antara negeri-negeri? Semestinya Laksa! "? Ketua Pegawai Eksekutif LADA, Tan Sri Khalid Ramli berkata," Dengan adanya Chef Wan, Duta Makanan Malaysia, kita akan mampu memperkenalkan laksa kepada pelancong antarabangsa”.

Chef selebriti tempatan juga turut serta dalam karnival ini dengan mengadakan demonstrasi memasak hidangan ‘secara langsung’ laksa kegemaran mereka. Antara chef yang turut serta termasuklah Chef Riz, Chef Shukri, Chef Daisy Lee, Chef Zaidah, Chef Khairul dan Chef Chandran. Selain itu, chef antarabangsa juga  turut memeriahkan karnival ini termasuklah Chef Garth Welsh (AUS), Chef Michael Elfwing (Swe), dan Chef Frédéric Cerchi (FRA), yang juga telah berkongsi tips dan resipi mereka bagi makanan istimewa tempatan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan